هفت بهشت

دارالسلام، دارالجلال، جنت المأوی، جنت خلد، بهشت عدن، بهشت فردوس و جنت نعیم، نام بهشت های هفت گانه ای است که در متون روایی و تفسیر ی آمده است.

هفت بهشت

دارالسلام، دارالجلال، جنت المأوی، جنت خلد، بهشت عدن، بهشت فردوس و جنت نعیم، نام بهشت های هفت گانه ای است که در متون روایی و تفسیر ی آمده است.

بهشت در واقع یکی است و دارای مراتب و درجاتی است که به تناسب آن مرتبه و درجه، اسم خاص و معینی دارد.
پیوندها

در پی تحریم های متفاوت خصوصا بانکی از سوی قدرت های جهانی بخصوص امریکا، رقم سرسام آوری حدودا صد میلیارد دلار از دارایی های ما بلوکه شده است. در واردات انواع کالا خصوصا دارو مشکلات فراوانی برای ما ایجاد شده است و از همه بدتر بخاطر مدیریت بسیار ضعیف دولت قبل و سیاست های خلق الساعه و ناهماهنگ و سیاسی برخی مدیرانش، اثر این تحریم ها به قدری ملموس گشت که دشمن بشکن زنان، سخنان رییس دولت قبل را فاتحانه گوش می داد که زمانی به او شعاری و غیر عاقلانه اعلان جنگ نموده بود که آنقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه دانتان پاره شود و حالا منفعلانه تمام مشکلات ریز و درشت کشور را به گردن تحریم ها می انداخت.

دولت جدید با شعار تعامل با دنیا روی کار آمد، شمشیرها زیر لباس پنهان شد و جایش را به "بیایید حرف بزنیم" داد. اما هر دو طرف می دانستند که کار سخت است چرا که مشکل دو کشور سوء تفاهم و پاره ای معضلات نیست. هر دو کشور آرمانشان را در نفی یکدیگر تعریف نموده اند و ارکان تندرو هرگز کاری که منجر به تقویت طرف مقابل شود را بر نمی تابند. کار حسن روحانی دو سختی بزرگ داشت درگیر شدن با گرگ های دیپلماسی امریکا و اروپا که کارکشته ترین دیپلمات ها را می طلبید (محمد جواد ظریف می گفت بخاطر تغیر در دو کلمه، دو روز جنگ و دعوا داشتیم و گفتم حاظرم توافق را بهم بزنم) و دیگری بیرون گود نشین های داخلی که این کارزار سخت را با کلاس انشاء و فلسفه اشتباه گرفته اند و عزت را در این می بینند که دشمن فوق قدرتمند بیاید بگوید غلط کردم و ما هم در حالیکه کلمۀ مرگ از دهانمان نمی افتد تمام امتیازات را بگیریم و با تمام دارایی های بلوکه شده به همراه خسارت آن به میهن خویش بازگردیم.

اما سوال اصلی این است که این مذاکرات فایده ای دارد یا مسالۀ هسته ای ایران حل می شود؟
شکی نیست که دشمن با توجه به انتخابات بی دردسر و مردمی ۹۲ و تجمعات بی نظیر حمایت آمیز از نظام مانند ۲۲بهمن ماه، فهمیده است که ناچار به تغییر تاکتیک و عوض کردن ادبیات دیپلماسی خویش است گرچه هیچ تغییری در دشمنی دو طرف ایجاد نگردیده است. خواست ما برچیده شدن نظام سلطه و خواست آنان برچیده شدن نظام ضد سلطه است. پس تا اینجای کار مسالۀ هسته ای حل شدنی نیست چرا که وقتی دشمنی پابرجاست و هر طرف دیگری را تهدیدی برای خود می بیند مسائل تبدیل می شود به بهانه و بهانه بهانه است نه مساله ای برای حل شدن.

اما در تاریخ، کشورهایی که با هم دشمن بوده اند، غیر از جنگ از چه راهی از هم امتیاز می گرفتند؟ می توان گفت هنر دیپلماسی هنر استفاده از نقطه قوت هاست برای وادار کردن حریف به امتیازدادن و اگر عده ای از ما قائل به نفی دیپلماسی با امریکا هستیم یعنی باور داریم که ایران در مقابل امریکا آنقدر ضعیف است که نمی تواند امتیاز قابل توجهی بگیرد و چیزی برای تحت فشار قرار دادن آنها ندارد. بالاخره ما با ابرقدرتی طرف هستیم که قدرتمندترین کشور جهان است حالا تا صبح شعار بی پشتوانه بدهیم، اگر نیست چگونه میلیاردها از اموال ما را نگه می دارد و معاملات بین المللی ما را تعطیل می کند؟ بالاخره باید مشکلاتمان را با او حل کنیم.

چند راه داریم:
اول اینکه تسلیم شویم. این راه در رگ خون ملت ما اصلا وجود ندارد خصوصا بعد از انقلاب که ملت با تقدیم هزاران شهید و جانباز، برای اولین بار در تاریخ معاصر طعم استقلال و عزت واقعی را چشید.

راه بعدی جنگیدن است. این هم که بنای نظام ما آغازگر اقدام نظامی بودن نیست و البته لطمات فراوانی برای ما و دنیا دارد و هر دو طرف از جنگ فراری هستند و همۀ گزینه ها روی میز است، لاف و چرند تکراری کاخ سفید است.

راه دیگر این است بگوییم با دنیا قطع رابطه می کنیم و با دیپلماسی بسیار محدود تسلیم چین و روسیه و هند می شویم که بجای پول نفت به ما زیر پیرهنی و چوب بستنی و ... بدهند!

دست آخر اینکه می توانیم قاطعانه وارد کارزار دیپلماسی شویم و برای گرفتن حق خود بجنگیم و از قدرت خود برای گرفتن امتیازات بیشتر بهره ببریم. می توانیم بهانه ها را از دشمن بگیریم، اجماع را به هم بزنیم در ساختمان تحریم ترک بیاندازیم تا آمریکا مجبور شود هم پیمانان خود را بخاطر فرار از تحریم ایران، تنبیه کند این یعنی دشمن را به جان هم بیاندازیم.

می توانیم به مردم خودمان و دنیا ثابت کنیم که دشمنی امریکا و متحدانش با ما به خاطر لج بازی ما نیست. می توانیم بخش عظیمی از دارایی های خود را از حلقوم نظام سلطه بیرون بکشیم و به میهن برگردانیم. می توانیم کاری کنیم که جان بولتون بگوید "ایران سر غرب کلاه گذاشت و ساختار هسته ای خود را حفظ نمود ایران در عرض چند دقیقه می تواند دوباره کارهای قبلی را از سر بگیرد!" پس حل مسالۀ هسته ای این نیست که امریکا بگوید تمام سؤالات ما راجع به انرژی هسته ای ایران به خوبی برطرف شد ایران از فردا راحت هسته ای باش و تمام مشکلات حقوقی شما حل است.

حل شدن مطلق نیست نسبی است یعنی هر مقدار که از معضلات ما با دنیای قدرتمند و قلدر برطرف شود و بتوانیم هسته ای را حفظ کنیم به همان مقدار مسالۀ هسته ای را حل کرده ایم. توجه کنیم که اقتصاد ایران فعلا شدیدا وابسته به نفت است و راه های دیگر دراز مدت است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۳۰
مهدی رضایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی