هفت بهشت

دارالسلام، دارالجلال، جنت المأوی، جنت خلد، بهشت عدن، بهشت فردوس و جنت نعیم، نام بهشت های هفت گانه ای است که در متون روایی و تفسیر ی آمده است.

هفت بهشت

دارالسلام، دارالجلال، جنت المأوی، جنت خلد، بهشت عدن، بهشت فردوس و جنت نعیم، نام بهشت های هفت گانه ای است که در متون روایی و تفسیر ی آمده است.

بهشت در واقع یکی است و دارای مراتب و درجاتی است که به تناسب آن مرتبه و درجه، اسم خاص و معینی دارد.
پیوندها
۲۸ اسفند ۹۲ ، ۱۹:۳۰

شوری چشم

چشم زخم

(و گفت ای پسران من![همه] از یک دروازه [به شهر] درنیایید بلکه از دروازه های مختلف وارد شوید ومن [با این سفارش] چیزی از [قضای] خدا را از شما دور نمیتوانم داشت. فرمان جز برای خدا نیست بر او توکل کردم و توکل کنندگان باید بر او توکل کنند) یوسف/۶۷

پرسش۱.آیا «چشم زخم» واقعیت دارد؟

پرسش۲.چشم زخم چگونه با عدل الهی سازگار است؟

پرسش۳.راه های مقابله با چشم زخم کدامند؟

در این باره به یکی از داستان های قرآنی اشاره میکنیم حضرت یوسف عزیز مصر شد در قحطی پیش آمده قرار شد یعقوب پسرانش را به دربار مصر بفرستد تا غذا بگیرند یعقوب به پسرها که یازده نفر بودند گفت: هنگام داخل شدن از یک در وارد نشوید بلکه از درب های متعدد وارد شوید بحث در این جاست که چرا حضرت یعقوب چنین سفارشی کرد به خصوص این که در آیه بعد خداوند یعقوب را صاحب علم معرفی میکند(و چون همان گونه که پدرشان به آنان فرمان داده بود وارد شدند[این کار] چیزی را در برابر خدا از آنان برطرف نمیکرد جز این که یعقوب نیازی را که در دلش بود برآورد و بی گمان او از آن چه بدو آموخته بودیم دارای دانشی [فراوان] بود ولی بیشتر مردم نمیدانند) 

برخی مفسرین بزرگ دلیل این سفارش یعقوب را چشم نخوردن فرزندان ذکر کرده اند زیرا به قول مجمع البیان(ج ۵.ص ۲۴۹) آنا صاحب جمال و هیبت بودن و در عین حال همه برادرانی از یک پدر(سرشناس و مهم) بودند هیبتشان را(از جهت تنومندی)میتوان از کلام خودشان در آیه ۸ فهمید (...ما جمعی نیرومند هستیم) ولی جمالشان را شاید صاحب مجمع از برادر یوسف بودن استنباط کرده باشد.

با توجه به متون دینی باید گفت اصل چشم زخم را اسلام پذیرفته است. خداوند در سوره قلم آیه ۵۱ میفرماید (و آنان که کافر شدند چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند)

در منابع روایی هم مطالب فراوانی در مورد حقیقت داشتن چشم زخم وجود دارد «عن النبی (ص) ان العین حق تستنزل الحالق» «چشم زخم حق است و میتواند قله کوه را به زیر افکند»

 شوری چشم با عدل الهی و با اراده و قدرت خداوند چگونه سازگار است؟

در پاسخ باید گفت که شوری چشم نوعی قدرت روحی شخص و یک سبب غیر مادی است و مانند بسیاری از اسباب مادی مثل قدت بازو و زور پنجه اثرگذاری خارجی دارد و سنت خدا و نظام علی و معلولی بر این استوار است که ابزار مادی و قدرت های روحی و معنوی در جهان دارای تاثیر باشند و همان گونه که قدرت مادی انسان ها در ضرر یا سود رساندن به دیگران منافاتی با عدالت و حکمت خداوند ندارد قدرت غیر مادی آنان نیز منافاتی با این مسئله ندارد.

راه مقابله با چشم زخم کدام است؟

۱- خواندن سوره های ناس و فلق

۲- خواندن آیه الکرسی

۳- خواندن آیه «و ان یکاد الذین کفروا...»

۴- صدقه دادن و خیرخواهی برای همگان

۵- دوری از تجملات و به رخ کشیدن دارای ها و به چشم آوردن داشته ها

منبع :وبلاگ دختران بصیرت

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۲۸
مهدی رضایی

چشم زخم

شوری چشم

نظرات  (۲)

۲۹ اسفند ۹۲ ، ۲۰:۱۹ قاصد گمنام
وظیفه سنگینی بردوش ماست... رفتند تا مابمانیم

« شهید امیرعشقی قوچانی »

هر روز که اسلام پیروز شد، عید نوروز ماست...

***
نوروزاگروقت دیداراست مردم/

امسال برداغی گرفتاراست مردم/

حرمت نگه دارید پای سفره عید/

چون مهدی زهراعزادار است/

"نوروزتان سرشارازعطرفاطمی"

*****
سلام علیکم همسنگر...

تشکر از حضور و نگاه پرمهرتون...

عیدتان مبارک...

با افتخار لینک شدید...

به امید دیدار مجدد درسنگر معراج نامه شهداء

یازهرا سلام الله علیها

 باسلام درسال اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی با آرزوی ۱۲ ماه شناخت صحیح ۵۲ هفته معرفت آسمانی ۳۶۵ روز صداقت ۸۷۶۰ ساعت مهربانی ۵۲۵۰۰ دقیقه توکل به خدا ۳۱۰۵۰۰۰ ثانیه غرق در لذت بخش ترین عشق هستی…برهمه دوست عزیز مبارک وفرخنده باد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی