هفت بهشت

دارالسلام، دارالجلال، جنت المأوی، جنت خلد، بهشت عدن، بهشت فردوس و جنت نعیم، نام بهشت های هفت گانه ای است که در متون روایی و تفسیر ی آمده است.

هفت بهشت

دارالسلام، دارالجلال، جنت المأوی، جنت خلد، بهشت عدن، بهشت فردوس و جنت نعیم، نام بهشت های هفت گانه ای است که در متون روایی و تفسیر ی آمده است.

بهشت در واقع یکی است و دارای مراتب و درجاتی است که به تناسب آن مرتبه و درجه، اسم خاص و معینی دارد.
پیوندها
۲۰ اسفند ۹۲ ، ۰۸:۴۵

راهنمای خرید RAM


رم یکی از مهمترین عواملی است که هنگام خرید کامپیوتر و یا لپ تاپ باید بهش توجه کنید . در لپ تاپ به دلیل اینکه اولا شرکت سازنده قبل از شما و بهتر از شما حواسش به سخت افزار موجود در لپ تاپش هست ، مقدار RAM رم به درستی انتخاب میشه اما در کامپیوتر رومیزی اینطور نیست ، اینکه کدوم مارک RAM رم رو انتخاب کنید ، چند تا RAM رم ، چه فرکانسی ، چه مقدار حافظه و هزار و یک ابهام دیگه که قصد دارم در این پست تا جایی که سوادم بهم اجازه میده رفعشون کنم . پس تا انتهای پست همراهم باشید ، ضرر نمی کنید قطعا .


رمی که اینجا صحبت میشه SDRAM هست

RAM رم چیست ؟

خیلی ها می دونن RAM رم چیه اما من واسه اونایی که ذهنیت درستی از RAM رم و اینکه اصلا چرا باید RAM رم در کامپیوتر وجود داشته باشه ندارن ، بازگو میکنم .

ماژول یا استیک RAM رم قبل از نصب روی اسلات

RAM مخفف ۳ کلمه Random Access Memory به معنی حافظه با دسترسی تصادفی هست . حالا چرا حافظه تصادفی ؟ ببینید اگه RAM رم رو از نزدیک ببینید چند تراشه ( آی سی ) لحیم شده می بینید که درون این تراشه ها فضای ذخیره سازی تعبیه شده . بزارید یه مثال بزنم : فرض کنید یه آپارتمان ۱۰۰ واحده داریم ( می دونم خیلی بزرگ و غیر قابل باوره اما تخیل که کنتور نمی ندازه ، تصور کنید دیگه ) . هر واحد شماره مخصوص به خودش رو داره . به اکبر آقا می گیم برو واحد ۴ ، به اصغر آقا میگیم برو واحد ۵۹ و … هیچ محدودیتی هم نمی ذاریم و بهشون میگیم اگه واحد ۴ یا واحد ۵۹ پر بود برید هر جا که خالی بود . در مورد RAM رم هم این مسئله صدق میکنه ، در حافظه RAM رم و درون اون تراشه هایی که گفتم ، کلی سلول خالی داریم که هر کدوم آدرس مخصوص به خودشون رو دارن . دیتا می تونه به صورت تصادفی تو هر سلول خالی جا بگیره .

وجود RAM رم واجبه ، چرا ؟ سرعت هارد با سرعت CPU هیچ سنخیتی نداره ، CPU واسه اینکه بتونه اطلاعات رو با سرعت خیلی بیشتری پردازش کنه ، اول دیتا رو وارد RAM رم می کنه و تا پایان پردازش در RAM رم می مونه . در واقع RAM رم می تونه خودش رو با CPU هماهنگ کنه اما هارد به خاطر مکانیزم مکانیکی که داره نه . الان شاید بگید خب پس چرا در سیستم هایی که حافظه SSD استفاده میشه RAM رم وجود داره ، ها ؟ چون ساختار حافظه RAM رم با حافظه SSD زمین تا زیر زمین فرق داره . RAM رم حافظه موقت و از دست رفتنی و تصادفی است اما SSD حافظه موندگار و منظم هست . حالا بگذریم !

پس تا اینجا متوجه شدید که RAM رم برای بالا بردن سرعت پردازش CPU باید باشه . برای اینکه ارتباط بین RAM رم و پردازنده واستون جا بیفته و یکم بیشتر با اساس کار RAM رم ها آشنا بشید توصیه میکنم حتما و حتما پست های زیر رو بخونید چون در تصمیم گیری هاتون درمورد رم تاثیر گذاره :

Dual Channel چیست ؟ تشریح تکنولوژی Dual Channel در RAM

چرا اطلاعات حافظه رم RAM با قطع برق پاک می شود ؟

مقدار حافظه RAM رم


اون خونه هایی که بالا گفتم بالاخره یه ظرفیتی داره دیگه ، این ظرفیته میشه همین مقدار حافظه RAM رم که الان تو سال ۲۰۱۳ دیگه به گیگابایت بیان میکنن . قبلا ، منظورم همین ۵ – ۶ سال پیش ، مقدار حافظه RAM رم رو به مگابایت بیان می کردن .

چیپ های حافظه RAM رم

ببینید اساس چیدمان سلول های RAM رم به صورت بایتی هست . هر بایت ۸ بیت توش جا میشه . بیت کمترین مقداریه که یه عنصر دیجیتالی می تونه واسه خودش اختیار کنه . به زبون ساده : بیت همین صفر و یکی هست که تو علم کامپیوتر میگن . یک بیت می تونه مقدار ۰ بگیره می تونه مقدار ۱ بگیره . وقتی میگن بیت روشن یعنی ۱ و بیت خاموش یعنی ۰ . حالا اگه ۸ تا از این بیت ها رو کنار هم بزاریم ، میشه ۱ بایت . مثلا مقدار ۱۱۱۰۱۰۰۱ مجموعه ای از ۸ بیت هست ( بیت اول ۱ هست و بیت چهارم ۰ ، درسته ؟) که با همدیگه تشکیل ۱ بایت رو دادن . حالا در حافظه RAM رم هم به همین شکله . مقادیر به صورت ۸ بیتی یا همون ۱ بایتی ذخیره میشن . هر بایت آدرس مخصوص به خودش رو داره . آدرس خونه اول ۰ هست و به ترتیب آدرس خونه ها یکی بهش اضافه میشه . وقتی میگیم یه رم ۴ گیگابایت هست یعنی ۴ میلیارد بایت ، مسئول ذخیره سازی اطلاعات در حافظه RAM رم وجود داره . یعنی به صورت همزمان ۴ میلیارد سلول می تونه پر بشه .

فرکانس یا سرعت RAM رم چیست ؟

قبلا هم گفتم که سرعت پردازش اطلاعات دیجیتال در پردازنده ، رم و کارت گرافیک در واقع همون فرکانس کاری اونهاست . فرکانس بیشتر یعنی کلاک پالس بیشتر و کلاک پالس بیشتر ه یعنی سرعت پردازش بیشتر . به زبون ساده در هر کلاک پالس ، یک یا بخشی از یک دستورالعمل پردازش میشه . مثلا پردازنده یا CPU دستوری رو می خواد در سلول های رم بنویسه و یا دستوری رو بخونه ، این دستورات در طول کلاک پالس های متوالی انجام میشه حالا هرچی این کلاک پالس ها با سرعت بیشتری پشت سر هم بیایند مسلما دستورات سریع تر اجرا میشن .

سرعت RAM رم یا همون فرکانس RAM رم یکی از مهمترین ویژگی های رم به حساب میاد که با هرتز بیان میشه ( مگا هرتز ) که در زبون عامیانه و بازاری به باس Bus رم معروف شده . معمولا هر چی سرعت رم RAM بیشتر باشه اطلاعات بیشتری بین پردازنده و رم جابجا میشه اما نه در همه موارد . فرض کنید شما یک رم DDR3 با سرعت ۲۱۳۳ مگاهرتز خریدید اما مادربورد شما ( کنترلر حافظه ) قادر به کار با این سرعت نیست پس واقعا این رم RAM برای شما بی مصرف خواهد بود و در سرعتی که کنترل کننده حافظه تعیین می کنه ( سرعت پایین تر ) کار خواهد کرد . بر عکس همین مسئله هم صدق می کنه اگه شما یک رم با سرعت کم رو روی یک مادربورد با سرعت بالا قرار دهید ، پردازنده و مادربورد مجبورن با سرعتی که رم تعیین می کنه کار کنن . بین دو عدد رم هم همینه ، اگه یک رم با سرعت ۸۰۰ مگاهرتز و یک رم دیگه با سرعت ۶۶۷ مگاهرتز کنار هم قرار بدید ، رم ۸۰۰ مگاهرتزی مجبوره که خودش رو با سرعت پایین تر وفق بده و رو ۶۶۷ مگاهرتز کار کنه .

اما این سرعت بالای رم RAM کجا به درد شما می خوره ؟ فقط زمانی که می خواهید رم رو اورکلاک کنید . Overclock واسه دوستانی که نمی دونن به زبون ساده بگم که اورکلاک یعنی سرعت کلاک پردازنده یا رم یا گرافیک رو برای مدتی محدود زیاد کنیم تا به نتیجه دلخواه برسیم . معمولا افرادی که علم کافی در این زمینه رو دارن این کار رو انجام میدن و من هم پیشنهاد می کنم اگه تسلط به مبحث اورکلاک ندارید اصلا بهش فکر هم نکنیدچون عواقب بدی داره و منجر به سوختن قطعه شما میشه . پس فکر نکنید که هر چی رم RAM با سرعت بیشتری بگیرید عملکرد بهتری خواهسد داشت . به خیلی عوامل بستگی داره .

تایمینگ Ram رم و زمان پاسخ دهی

اگه فکر میکنید که دونستن مقدار و سرعت رم برای خرید آگاهانه RAM کافی به نظر میاد باید بگم در اشتباهید . مقوله ای به نام تایمینگ یا زمان بندی در RAM رم ها وجود داره که ارتباط مستقیم با صفت آدرس دهی تصادفی رم داره . تایمینگ رم رو بعدا مفصل توضیح میدم .تایمینگ رم رو با ارقامی پشت سر هم بیان میکنن مثل ۲۴-۹-۹-۹ که اون عدد ۲۴ رو با عبارت CAS نشون میدن و یکی از مهمترین اعداد این سلسله رقم هست . این عبارت یا عدد نشون دهنده تعداد کلاک پالس هایی است که طول میکشه تا RAM رم به ستون داده دسترسی پیدا کنه . هر چی این CAS کمتر باشه بهتره . حالا چرا ؟ بزارید مثال بزنم قضیه جا بیفته . فکر کنید یه RAM رم DDR3 1866 کینگ استون HyperX با CAS = 11 و یک رم DDR3 1600 با CAS = 6 از مارک G.Skill در اختیار دارید . فکر می کنید کدوم یک از این رم ها سرعت بیشتری در دسترسی تصادفی مکان های حافظه داشته باشه ؟ زمان پاسخ دهی رم به دستور پردازنده رو از فرمول زیر محاسبه می کنن :


فرمول محاسبه زمان پاسخ دهی RAM رم


حاصل این فرمول یه عدده که به نانو ثانیه در میاد . برای مثال زمان پاسخ دهی رم کینگ استون که بالاتر گفتم با استفاده از این فرمول میشه ۱۱٫۷ نانو ثانیه اما زمان پاسخ دهی رم G.Skill میشه ۷٫۵ نانو ثانیه . این نشون میده که رم G.Skill حتی با سرعت کلاک کمتر ، سرعت دسترسی بالاتری نسبت به رم کینگ استون داره یعنی پردازنده سریع تر می تونه اطلاعات رو داخل رم جاساز کنه و فرا بخونه . اما با این وجود ، رم کینگ استون به خاطر کلاک پالس سریع تر ( همون سرعت بیشتر ) دارای پهنای باند بیشتریه و موقع عملیات حجیم بهتر از رم G.Skill عمل میکنه .

نوع RAM رم ها ، DDR , DDR2 , DDR3 ، کدام یک ؟

DR مخفف Double Data Rate هست که به زبون ساده انتقال اطلاعات رو دو برابر می کنه ، قبلا که این تکنولوژی نبود انتقال اطلاعات فقط در یک لبه کلاک پالس صورت می گرفت و اسم اون تکنولوژی هم SDR یا به انگلیسی Single Data Rate بود اما با وجود DDR ، اطلاعات در دو لبه کلاک پالس انجام میشه ( بعدا مفصل توضیح میدم ) . در حال حاضر سه مدل DDR و DDR2 و DDR3 در بازار موجودن و DDR4 هم داره از راه می رسه .

طبق روال معمول در دنیای تکنولوژی هر چی عدد بیشتر باشه بهتره . در مورد رم هم ایم مسئله صادقه ، DDR3 از DDR2 و DDR2 از DDR بهتره از هر لحاظ . الان DDR3 رو بورسه و تمام مادربوردهای موجود و جدید در بازار با رم DDR3 هماهنگ هستن . سرعت ، توان مصرفی و پهنای باند در رم ها از DDR به DDR4 بهتر و بیشتر شده . حالا بعدا در یک پست جداگونه تفاوت DDR ها با هم رو میگم .

فقط اینو بدونید که اگه بخواین یه رم بخرید و کنار رم فعلی تون بزارید باید تکنولوژی ساختش رو بدونید. برای این کار مشخصات مادربورد تون رو از سایت رسمی بخونید و یا کنار اسلات رم نوشته که DDR چند هست . روی خود رم هم نوشته که چه DDR ایه .

هماهنگی RAM رم ها با یکدیگر

یکی از مهمترین مراحل خرید RAM رم اینه که رمی بخرید که با رم کناریش سازگار باشه و به اصطلاح کانفلیکت ( نا هماهنگی ) نکنه . این مسئله واسه زمانی هست که شما یک رم دارید و می خواید یه رم دیگه اضافه کنید یا قصد خرید دو عدد RAM رم رو دارید .

الان اگه برید بازار کامپیوتر ، ۲ مدل رم جلوتون میذارن ، یکی قیمت پایین تر و یکی دیگه قیمت بالاتر . اونی که قیمت پایین تری داره به گفته فروشنده با هر مادربورد و رمی Match نمیشه و اون رمی که قیمت بالاتری داره رو هر مادربورد و با هر رمی سِت میشه . من توصیه می کنم اگه قصد اضافه کردن رم دارید ، از همون مارک رمی بخرید که دارید ، اینجوری کمترین ناهماهنگی بوجود میاد . در بسیاری از مواقع شما مجبورید پول بیشتری بدید و رمی بخرید که با همه چیپ ست ها هماهنگه .

■ اگه قصد جمع کردن کامپیوتر دارید ، قطعا توصیه می کنم اگر می خواید ۲ عدد رم بخرید حتما هم مارک و مشابه بخرید .

■ خیلی ها می دونن ، من واسه دوستانی که نمی دونن بگم که رم ها باید از نظر تکنولوژی مثل هم باشن . مثلا هرگز RAM رم DDR2 کنار رم DDR3 نمی تونه قرار بگیره . باید هم نوع باشن .

■ در مورد باس یا سرعت هم گفتم که ترجیحا هم سرعت باشن ، چون اولویت با سرعت کمتره و اگه یکی باس ۱۳۳۳ و دیگری ۱۶۰۰ باشه ، جفت رم ها در سرعت ۱۳۳۳ کار میکنن .

■ اگه مادربورد شما ۱۶۰۰ مگاهرتز هست و شما رم DDR3 2000 روی اون سوار کنید ، سرعت رم با سرعت مادربورد تنظیم میشه و روی ۱۶۰۰ مگاهرتز کار میکنه . پس حواستون به حداکثر سرعت قابل پشتیبانی مادربورد تون باشه .

چه مقدار RAM رم نیاز دارید ؟

■ RAM رم ۲ گیگابایت

من به چشم دیدم که حتی با رم ۵۱۲ گیگابایت ، ویندوز سون نصب کردن . روی ۱ گیگ که خیلی دیدم . لازمه بگم برای اینکه ویندوز سون که الان خیلی رو بورسه و حتی با وجود ویندوز ۸ باز هم مردم دارن از ویندوز ۷ استفاده می کنن ، بدون دردسر روی سیستم یا لپ تاپ تون کار کنه ، حداقل به ۲ گیگ RAM رم نیاز دارید چون حداقل رم مورد نیاز برای ویندوز ۷ حدود ۱ گیگ هست اما با یک گیگ عذاب میکشید . این ۲ گیگ رم خیلی از کارهای روزمره و حتی برخی کارهای گرافیکی مثل کار کردن با فتوشاپ و کورل رو جواب میده . اما مشکلی که RAM رم ۲ گیگ داره اینه که موقع استفاده همزمان برنامه ها و یا باز کردن همزمان تب های زیاد در گوگل کروم یا فایرفاکس ، سیستم دچار مشکل میشه .

■ RAM رم ۴ گیگابایت

RAM رم ۴ گیگ الان تقریبا عرف هست و از پس خیلی کارها بر میاد . البته اگه سیستم عامل تون ۳۲ بیتی هست میشه گفت که بین ۲٫۶ گیگ تا ۳٫۵ گیگ از ۴ گیگ فقط شناسایی میشه و برای اینکه از تمام ۴ گیگ استفاده کنید باید سیستم عامل ۶۴ بیتی نصب کنید . برای فهمیدن ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی بودن کامپیوترتون پست ابراهیم درویش ؛ ” تشخیص نوع سیستم عامل ” رو مطالعه کنید .

در حال حاضر تمام لپ تاپ ها با پردازنده های core i اینتل حداقل ۴ گیگ RAM رم دارن و این نشون میده که به دلیل وجود نرم افزار های جدید و استفاده همزمان اونا ، تقریبا ۴ گیگ رم لازم هست . با ۴ گیگ رم می تونید خیلی از برنامه ها رو به صورت همزمان استفاده کنید . برای مقایسه بین رم ۲ گیگ و ۴ گیگ ، نرم افزار فتوشاپ رو در یک سیستم ۲ گیگی و ۴ گیگی نصب کنید و عملیات زوم ZOOM رو انجام بدید !

 ■ RAM رم ۶ تا ۸ گیگابایت

معمولا به افرادی که کارهای تصویری و گرافیکی سنگین انجام میدن مثل کار با نرم افزارهای After Effect توصیه میشه مقدار RAM رم رو جداقل ۶ گیگ یا ۸ گیگ در نظر بگیرن . البته این مقدار رم برای کسانی که بازی می کنن هم توصیه میشه . RAM رم ۶ یا ۸ گیگ نیاز به سیستم عامل ۶۴ بیتی داره .

■ RAM رم ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت

رم ۱۶ گیگابایت و بیشتر تقریبا میشه گفت برای کاربرای معمولی بی مصرفه . برای خیلی های دیگه هم همینطور ، چون ۸۰ درصد مردم کاری با کامپیوتر انجام نمیدن که حجم رم رو تا ۱۶ گیگ یا بیشتر بخواد پر کنه . اینو گفتم که فکر نکنید اگه مثلا فتوشاپ انجام میدید و رم ۴ یا ۶ گیگ دارید به خاطر اینکه فتوشاپ رو سریع تر انجام بدید برید رم ۱۶ گیگ ببندید رو سیستم تون . چون فقط رم نیست که ، گرافیک و پردازنده هم هستن ضمن اینکه فتوشاپ ، نرم افزاری نیست که احتیاج به رم ۴ گیگ به بالا داشته باشه .

ویندو ۸ تا ۱۲۸ گیگ رم و ویندوز ۸ نسخه Pro تا ۵۱۲ گیگ رم رو ساپورت می کنه .

تشخیص مدل و مشخصات RAM رم


موقع خرید RAM رم راهی جز دیدن مشخصات روی خود ماژول وجود نداره . در تصویر زیر من اعداد و ارقام مختلفی که روی رم نوشته شده رو توضیح میدم .

تشریح مشخصات Ram رم روی ماژول

در شکل بالا از سمت چپ :

DDR3-1333 یعنی تکنولوژی ساخت رم DDR3 هست و فرکانس کاریش ( سرعتش یا همون باس ) ۱۳۳۳ مگاهرتز .

PC3-10600 : نامگذاری رسمی و فنی رم ها این شکلیه . PC یعنی رم برای PC و رقم ۳ یعنی DDR3 . عدد ۱۰۶۰۰ یعنی ۱۰۶۰۰ مگا بایت در ثانیه توسط رم می تونه انتقال داده بشه . برای مثال دیگه PC2-8500 یعنی رم DDR2 با حداکثر انتقال اطلاعات ۸۵۰۰ مگابایت در ثانیه .

۴GB که حجم رم رو نشون میده .

۴Gx1 یعنی یک عدد ماژول ۴ گیگ

CL9 مربوط به تایمینگ رم میشه . CL مشخصه تایمینگ و ۹ یعنی ۹ کلاک پالس برای پاسخ دهی رم . هر چی کمتر باشه بهتره .

اگه عبارت DIMM رو دیدید بدونید که مخفف Dual in Line Memory Module هست و منظورش اینه که رم در دوطرف خودش پایه اتصال به اسلات داره . DIMM استاندارد جدید رم هاست . قبلا SIMM بود که فقط یک طرف خودشون پایه داشتن و پهنای باند کمتری هم داشتن .

■ دیدن مشخصات RAM رم در کامپیوتر

ساده ترین و موثر ترین روش برای دیدن مشخصات هر سخت افزاری در کامپیوتر استفاده از نرم افزار CPU-Z هست که حجم خیلی کمی داره و پدر مادر سخت افزار رو میاره جلو چشماتون . افراد مبتدی هم می تونن از System information ببینن . یا روی My Computer راست کلیک کنن و گزینه آخر یعنی Properties رو انتخاب کنن تا قسمت system باز بشه .

نرم افزار CPU-Z برای دیدن مشخصات RAM رم

چه زمانی نیاز به رم دارید ؟

این مسئله در بیشتر مواقع با چشمان غیر مسلح شما قابل تشخیصه ! هر وقت که احساس می کنید کامپیوتر یا لپ تاپ تون موقع باز کردن نرم افزار ها و یا موقع کار با چند نرم افزار به طور همزمان ، داره گریه می کنه باید به فکر ارتقای RAM رم باشید . البته قدرت پردازنده خیلی مهم تر از رم هست . در واقع اگه از قدرت پردازنده خودتون اطمینان دارید می تونید افزاش RAM رم بدید .

 معمولا موقع تعویض ویندوز XP به ویندوز ۷ و یا ۸ وقت ارتقای RAM رم هست .

■ نصب نرم افزار های جدید یا سنگین مثل اتوکد ، فتوشاپ ، افتر افکت ( افتر افکت فقط روی سیستم های ۶۴ بیتی نصب میشه ) و …

■ نصب سخت افزار جدید مثل کارت گرافیک که مقداری از RAM رم خودش رو از ماژول های رم مادربورد میگیره .

■ معمولا مادربوردهایی که گرافیک آنبورد On-Board دارن ، توصیه میشه که RAM رم بالاتری داشته باشن چون بخشی از اون رم میره واسه گرافیک آنبورد .

■ زمانی که خطاهایی همچون Low Memory و یا Out Of Memory در کامپیوتر مشاهده کنید .

■ زمانی که برای باز کردن نرم افزارها باید زمانی بیشتر از حد معمول منتظر بمونید .

بهترین مارک RAM رم در بازار چیست ؟

حقیقتش اینه که رم قطعه ای نیست که ۵۰ تا قسمت داشته باشه ، قسمت مکانیکی و استهلاک زیادی داشته باشه . منظورم از این حرفا اینه که شرکت های سازنده رم نمی تونن حرکت عجیب و غریبی در طراحی یا قسمت خنک کننده یا چیپ ها بزنن پون رم پیز خاصی نداره . رم در بیشتر موارد کمترین خرابی در کامپیوتر رو داره و ماندگاری رم به خیلی عوامل بستگی داره . در واقع شما باید نسبت به نیازتون بهترین انتخاب رو از نظر حجم ، تایمینگ و سرعت داشته باشید نه اینکه فقط به مارک رم اکتفا کنید .


بین مارک های رم میشه به مارک های Corsair و Crusial و GSkill و Patriot و Kingston و ADATA و Apacer و Geil اشاره کرد .

بهترین مارک RAM رم دربازار – خدا می داند

هر کی یه نظری داره و در بازار هم هر فروشنده یک مارک رو بهترین می دونه . اما از روی بنچمارک هایی که انجام شده مارک های Corsair و GSkill و Kingstone و Patriot در رتبه های خوبی بودن . حالا اگه شما نظر دیگه ای دارید بفرمایید .

قیمت انواع RAM رم در بازار ایران

رم از اول بشریت قیمت معقولی داشته حتی بعد از این گرونی ها باز هم قیمتش خیلی بالا نیست و راحت میشه یک رم ۸ گیگ خرید و لذت برد .

■ قیمت رم های DDR به دلیل کمیاب بودنشون گرونن . مثلا رم DDR با ظرفیت ۲۵۶ مگابایت رو باید حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار تومن بسته به جنس فروشنده پول بدید . یا DDR با ظرفیت ۵۱۲ مگ رو باید حدود ۱۰۰ هزار پول بدید .

■ رم DDR2 با ظرفیت ۲ گیگ الان حدود ۶۵ هزار تومنه که تا ۱۲۰ تومن هم من دیدم . ۲ گیگ باس ۸۰۰ .

■ رم DDR3 که الان رو بورسه : ۲ گیگ باس ۱۳۳۳ حدود ۶۵ تا ۷۵ هزار تومن . باس ۱۶۰۰ گرون تر و حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار . رم ۴ گیگ باس ۱۳۳۳ حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومن . باس ۱۶۰۰ حدود ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومن . رم ۸ گیگ باس ۱۶۰۰ حدود ۲۳۰ تا ۲۶۰ هزار تومن . اینا قیمت های تقریبی هستن .

نکات ریز اما کاربردی در مورد خرید RAM رم و استفاده از آن

■ RAM رم های DDR2 موجود در بازار تقریبا میشه گفت شامل گارانتی نیستن و اگه فروشنده هم چنین چیزی رو گفت حتما استعلام بگیرید . فروشنده میگه گارانتی داره بعد که خراب بشه ( دو روز بعد ) می بریش گارانتی میگن تحت گارانتی نیست و می خواست استعلام بگیرید . به همین راحتی !

■ موقع خرید RAM رم ، فروشنده حتما به شما عبارت ” گارانتی لایف تایم ” رو تحویل میده . گارانتی لایف تایم معنیش این نیست که تا اخر عمر بشریت گارانتی داره ، یعنی این محصول تا زمانی که تولید میشه تحت گارانتی هست ( RAM رم DDR2 دیگه تولید نمیشه )

■ حتما RAM رم رو در مغازه فروشنده و جلوی خودتون تست کنید . ویندوزی که تست میشه حواستون باشه که یا ۷ باشه یا ۸ . اندازه رم رو حتما با چشم های خودتون ببینید .

■ بعد از خرید و موقع جا زدن رم در اسلات مادربورد ، حتما دست تون رو به یک شی فلزی بزنید تا از تخلیه شدن بار الکترواستاتیک بدن تون مطمئن بشید . در مورد الکترواستاتیک بعدا مفصل توضیح میدم .

■ در سخت افزار هیچ چیز زورکی جا نمیره ، اگه احساس می کنید موقع جا زدن یا درآوردن یک قطعه دارید بیش از یه حدی زور می زنید مطمئن باشید راه درآوردن یا جا زدنش رو بلد نیستید ، پس زور زیاد نزنید چون هم مشکلات جسمی پیدا میکنید و هم قطعه شما به سوی خدا شتاب می کنه . در مورد RAM رم هم این مسئله صادقه . رم رو با آرامش جا بزنید چون اگه اسلات یا رم بشکنه ، دیگه فاتحه …

■ توصیه میشه برای ۸ گیگ رم از دو عدد ماژول ۴ گیگ استفاده بشه اما از ۴ عدد رم ۲ گیگ نه .

■ رم هایی که روی خودشون هیت سینگ یا گرماگیر دارن در اولویت هستن .

برای خرید RAM رم مناسب نکته هایی که بالا گفتم کافی به نظر میاد و امیدوارم که موقع خرید رم حرفای من یادتون بمونه تا کمکی هر چند ناچیز بهتون بکنه . اگه بعدا نکته ای چیزی یادم اومد به پست اضافه میکنم . شما هم اگه چیزی می دونید که به درد بقیه خوانندگان علم فردا می خوره دریغ نکنید . بهترین حالت قدردانی از این همه وقتی که من برای نوشتن این پست صرف کردم اینه که علم فردا رو به دوستان خودتون هم معرفی کنید .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی